Audyt GIODO – uchybienia w zakresie przetwarzania danych w działaniach marketingowych

Dziś jest: Sobota, 30 maja 2020, Imieniny: Feliksa, Ferdynarda
Słownik finansowy

Wybierz pierwszą literę hasła:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Sonda

Czy odczuwasz skutki kryzysu?

Tak

Nie

Nie mam zdania

Firma

2015-11-25

Audyt GIODO – uchybienia w zakresie przetwarzania danych w działaniach marketingowych

Z uwagi na wagę ochrony danych osobowych ustawodawca zdecydował o powołaniu właściwego organu - Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), do czego podstawy stwarza art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (uODO). Mimo iż sam organ i jego przydatność zderzają się niekiedy z falą gorącej krytyki, trudno jednak nie dostrzec zaangażowania poszczególnych piastunów urzędu GIODO w rozwój tej dziedziny prawa, a także życia. Pomimo upływu blisko dwóch dekad obowiązywania uODO potrzeba ochrony danych nie straciła na aktualności przede wszystkim z uwagi na wielość sposobów oraz dróg przetwarzania danych osobowych z naruszeniem uODO. Wiele z takich sytuacji ma miejsce szczególnie w działaniach marketingowych.

Zadania GIODO określa art. 12 uODO, choć nie jest to zbiór enumeratywny. W praktyce najbardziej doniosłe zadanie stanowi kontrolowanie zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych, a także wydawanie decyzji administracyjnych i rozpatrywanie skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych. Owoce pracy GIODO można znaleźć na jego stronie internetowej. Znajdziemy tam decyzje wydane przez GIODO w prowadzonych przez niego postępowaniach, a także oficjalne stanowiska, wypowiedzi oraz materiały powstałe z udziałem GIODO [strona internetowa: http://www.giodo.gov.pl/]. W ostatnich latach zauważalna staje się tendencja do coraz częstszego eksploatowania tematu "działań marketingowych". Warto więc spojrzeć, na co można sobie pozwolić, pod jakimi warunkami oraz na co porywać się nie warto.

W celu prowadzenia działań marketingowych niezbędne jest dysponowanie danymi klientów oraz podstawą ich przetwarzania. Właśnie na tym etapie szczególną rolę odgrywać może audyt GIODO oraz wykonywanie przez niego funkcji kontrolnych. Jeśli przedsiębiorca będzie prowadził działania marketingowe z wykorzystaniem danych klientów (numer telefonu, adres e-mail), jest zobowiązany do dysponowania jedną z podstaw zezwalających mu na przetwarzanie tych danych. Podstawy enumeratywnie wymienia art. 23 ust. 1 uODO. Dla uznania działań marketingowych przedsiębiorcy za zgodne z prawem wystarczające jest legitymowanie się jedną z podstaw. Przykładowo warto wskazać na bardzo praktyczne zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt 3 uODO, zgodnie z którym podstawę przetwarzania danych osobowych stanowi umowa łącząca przedsiębiorcę z klientem, a także pkt 5 wspominający o prawnie usprawiedliwionych celach, które mogą stanowić przykłady wskazane w ust. 4 art. 23.

Przede wszystkim należy wyróżnić grupę działań marketingowych świadczonych drogą elektroniczną. W tym zakresie szczególną rolę odgrywa "informacja handlowa", którą definiuje art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (uUDE) jako każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach (jednocześnie w przepisie tym zawarte zostały pewne wyłączenia). Informacją handlową będzie więc np. przesyłanie newsletter'a, z zawartością wskazaną powyżej.



Przepis art. 10 ust. 1 uUDE ustanawia zakaz przesyłania drogą elektroniczną niezamówionej informacji handlowej. Ust. 2 wspomnianego przepisu wskazuje zaś na przesłanki, których spełnienie pozwoli przedsiębiorcy na tego typu działania, a jest nią zgoda osoby, do którego będzie skierowana informacja. Nie można jednakże zapomnieć o zmianach, które zaszły w odniesieniu do prawnych możliwości prowadzenia telemarketingu. Znowelizowany art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (PrTel), który wszedł w życie 25.12.2014 r., ustanawia zakaz używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Telekomunikacyjne urządzenia końcowe to każde urządzenie podłączone do sieci, a więc: telefon stacjonarny i komórkowy, tablet, faks oraz komputer, zaś marketing bezpośredni jest rozumiany jako dostarczanie bezpośrednio klientom informacji lub propozycji dotyczących sprzedaży towarów i usług. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w obecnie obowiązujących przepisach, jednak opierając się na analizie poszczególnych regulacji możliwe jest stwierdzenie, że stanowi on pojęcie szersze od informacji handlowej (wspomnianej wyżej). Mogłoby się więc wydawać, że nowelizacja wprowadziła drobną zmianę redakcyjną do PrTel, tymczasem w rzeczywistości znacznie zawęziło to możliwości aktywności marketingowych. W celu prowadzenia telemarketingu muszą oni pozyskać zgodę osoby, do której będzie on kierowany.

Działania GIODO będą więc polegały na zbadaniu, czy przedsiębiorca dysponuje podstawą przetwarzania danych osobowych, które wykorzystuje w prowadzeniu działalności marketingowej. Jednakże gdy dostrzeże nieprawidłowości odnoszące się do obowiązku pozyskania zgód, może on zadecydować o podjęciu działań zmierzających do zaprowadzenia stanu zgodnego z prawem.

Na zakończenie warto wskazać, iż dalsze działania GIODO będą zależne od wyników audytu ochrony danych osobowych. Może on zdecydować o zastosowaniu środków administracyjnoprawnych przyznanych mu przepisami uODO. W zależności od wagi i stopnia naruszeń pewne ryzyko stanowi również pociągnięcie do odpowiedzialności karnej, jak i zgłoszenie nieprawidłowości do właściwych organów. Znaczny komfort przedsiębiorcy zapewni wcześniej przeprowadzony niezależny audyt bezpieczeństwa informacji przeprowadzony przez profesjonalny podmiot. Może stać się on dla przedsiębiorstwa szansą na optymalizację oraz wdrożenie prawidłowych reguł postępowania odnoszących się do ochrony danych osobowych. Sporządzenie szczegółowego raportu, w tym w zakresie przetwarzania danych osobowych dla celów marketingowych, pozwoli zorientować się, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo w zakresie przetwarzania danych, jakie stosuje się praktyki oraz czy stosowane środki organizacyjno- techniczne są wystarczające, a nade wszystko czy zapewniają bezpieczeństwo danych przedsiębiorcy.


» Odpowiedz

Opinie i komentarze (5)

AutorWypowiedź

2020-04-12 07:03:46

Discounts on popular products How do you do? You will be surprised how low prices can be. Choose what you like. Hot Sales 20% : - Hoodies & Sweatshirts - Suits & Blazers - Cellphones - Computer Cables & Connectors - Speakers - Wedding & Engagement Jewelry - Major Appliances - Bags & Shoes - Puzzles & Games - Shooting - Oral Hygiene - Hardware You can see even more here: https://is.gd/DB2G1a The best offer on the market. Best price and fast delivery.

2020-04-18 08:45:01

What we need Hello! Only we have such low prices. Choose what you like. Hot Sales 25% : - Sweaters - Tops & Tees - Walkie Talkie Parts & Accessories - Computer Peripherals - Portable Audio & Video - Necklaces & Pendants - Home Appliances - Men's Bags - Diecasts & Toy Vehicles - Musical Instruments - Tools & Accessories - Lights & Lighting You can see even more here: https://tinyurl.com/rcpuf89 The best offer on the market. Best price and fast delivery.

2020-05-09 16:26:40

Szanowni Państwo, w związku z wszechobecnym poczuciem zagrożenia ze strony wirusa SARS-CoV-2 wyraźnie zwiększyły się oczekiwania w zakresie standardów sanitarno-higienicznych większości społeczeństwa. Dotyczy to również potencjalnych klientów, pracowników i gości Państwa firmy. Proponujemy produkt będący bardzo praktycznym rozwiązaniem problemów związanych z umieszczeniem w sposób wygodny, w jednym łatwo dostępnym miejscu wszystkich niezbędnych produktów związanych z ochroną przed zarażeniem koronawirusem. Punkt Higieniczny, to unikatowe, kompaktowe i modułowe rozwiązanie , dzięki któremu estetycznie, wygodnie i bezpiecznie umieścicie Państwo w dowolnym miejscu swojej firmy wszystkie niezbędne produkty służące dezynfekcji i zabezpieczeniu przed infekcją. Punkt Higieniczny to: - prestiż - jego obecność zdecydowanie podnosi komfort psychiczny odwiedzających i buduje w ich oczach pozytywny wizerunek odwiedzanej firmy - funkcjonalność – stacja zbudowana jest modułowo, samemu dobiera się jej elementy, - estetyka i trwałość – charakteryzuje go wysoka jakość materiałów i wykonania, - pomysłowość – to autorska polska koncepcja i produkcja, - atrakcyjna cena Praktyczne zastosowanie Punktu Higienicznego jest oczywiste. Bez wątpienia zrobi on również profesjonalne wrażenie na Państwa klientach, pracownikach i gościach. W nowej rzeczywistości, której się wszyscy uczymy i która pozostanie z nami przez lata, będzie naszym zdaniem idealnym rozwiązaniem. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą na stronie https://stacjasanitarna.pl na której mogą Państwo stworzyć własny punkt i poznać jego cenę (zakładka wycena). Serdecznie pozdrawiamy i zapraszamy do kontaktu. tel.: 536999579 e-mail: biuro@stacjasanitarna.pl

2020-05-25 03:30:15

My name’s Eric and I just came across your website - 7finanse.pl - in the search results. Here’s what that means to me… Your SEO’s working. You’re getting eyeballs – mine at least. Your content’s pretty good, wouldn’t change a thing. BUT… Eyeballs don’t pay the bills. CUSTOMERS do. And studies show that 7 out of 10 visitors to a site like 7finanse.pl will drop by, take a gander, and then head for the hills without doing anything else. It’s like they never were even there. You can fix this. You can make it super-simple for them to raise their hand, say, “okay, let’s talk” without requiring them to even pull their cell phone from their pocket… thanks to Talk With Web Visitor. Talk With Web Visitor is a software widget that sits on your site, ready and waiting to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It lets you know immediately – so you can talk to that lead immediately… without delay… BEFORE they head for those hills. CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to try out a Live Demo with Talk With Web Visitor now to see exactly how it works. Now it’s also true that when reaching out to hot leads, you MUST act fast – the difference between contacting someone within 5 minutes versus 30 minutes later is huge – like 100 times better! That’s what makes our new SMS Text With Lead feature so powerful… you’ve got their phone number, so now you can start a text message (SMS) conversation with them… so even if they don’t take you up on your offer right away, you continue to text them new offers, new content, and new reasons to do business with you. This could change everything for you and your business. CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to learn more about everything Talk With Web Visitor can do and start turing eyeballs into money. Eric PS: Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – you could be converting up to 100x more leads immediately! It even includes International Long Distance Calling. Paying customers are out there waiting. Starting connecting today by CLICKING HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to try Talk With Web Visitor now. If you'd like to unsubscribe click here http://talkwithwebvisitor.com/unsubscribe.aspx?d=7finanse.pl

2020-05-26 22:12:25

Cool website! My name’s Eric, and I just found your site - 7finanse.pl - while surfing the net. You showed up at the top of the search results, so I checked you out. Looks like what you’re doing is pretty cool. But if you don’t mind me asking – after someone like me stumbles across 7finanse.pl, what usually happens? Is your site generating leads for your business? I’m guessing some, but I also bet you’d like more… studies show that 7 out 10 who land on a site wind up leaving without a trace. Not good. Here’s a thought – what if there was an easy way for every visitor to “raise their hand” to get a phone call from you INSTANTLY… the second they hit your site and said, “call me now.” You can – Talk With Web Visitor is a software widget that’s works on your site, ready to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It lets you know IMMEDIATELY – so that you can talk to that lead while they’re literally looking over your site. CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to try out a Live Demo with Talk With Web Visitor now to see exactly how it works. Time is money when it comes to connecting with leads – the difference between contacting someone within 5 minutes versus 30 minutes later can be huge – like 100 times better! That’s why we built out our new SMS Text With Lead feature… because once you’ve captured the visitor’s phone number, you can automatically start a text message (SMS) conversation. Think about the possibilities – even if you don’t close a deal then and there, you can follow up with text messages for new offers, content links, even just “how you doing?” notes to build a relationship. Wouldn’t that be cool? CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to discover what Talk With Web Visitor can do for your business. You could be converting up to 100X more leads today! Eric PS: Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – and it even includes International Long Distance Calling. You have customers waiting to talk with you right now… don’t keep them waiting. CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to try Talk With Web Visitor now. If you'd like to unsubscribe click here http://talkwithwebvisitor.com/unsubscribe.aspx?d=7finanse.pl
Szukaj w serwisie:

Najnowsze firmy w bazie

emivio Ubezpieczenia Agent...

Ubezpieczenia dla Ciebie, Twoich Bliskich i Twojego Biznesu Dom, Mieszkanie, Samochód,...

CAPITAL PARTNER

CAPITAL PARTNER to firma doradcza posiadająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze...

Newsletter

Jeżeli chcesz być informowany o nowościach w serwisie 7finanse.pl, dodaj swój e-mail:

Partnerzy serwisu:
2009 © Copyright by 7finanse.pl portal finansowy. Wszelkie prawa zastrzeżone.