Rynek leasingowy - wzrosty, spadki i przepowiednie

Dziś jest: Piątek, 19 kwietnia 2024, Imieniny: Adolfa, Tymona
Słownik finansowy

Wybierz pierwszą literę hasła:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Sonda

Czy odczuwasz skutki kryzysu?

Tak

Nie

Nie mam zdania

Firma

2010-07-29

Rynek leasingowy - wzrosty, spadki i przepowiednie

Leasing, mimo stosunkowo krótkiej historii na polskim rynku, jest jedną z najpopularniejszych form finansowania aktywów przedsiębiorstw. Dzięki elastyczności umowy, różnorodności form oraz możliwości wykupu przedmiotu, rynek leasingu sięga kilku miliardów złotych.


Rozwój leasingu a kryzys
Od 1997 roku przez 11 lat, na rynku leasingowym odnotowywano ciągły wzrost. Tylko w jednym przypadku na przełomie 2000-2001 nastąpił chwilowy spadek, ale szybko w kolejnych latach został odbudowany. Wartość rynku dynamicznie wzrastała do 2008 roku, kiedy to uzyskano ponad 33 miliardową wartość rynku. Niestety, w wyniku globalnego kryzysu, który również dotyczy polskich przedsiębiorców, w 2009 roku wartość ta spadła o ponad 30%. Szczególnemu pogorszeniu uległy wyniki za pierwsze kwartały poprzedniego roku, natomiast już w czwartym kwartale, słupki zaczęły powoli sunąć w górę, osiągając łączną wartość 23 mld złotych. Spadek można wytłumaczyć sytuacją niepewności na skutek światowego kryzysu gospodarczego. Na początku zeszłego roku przedsiębiorcy nie byli w stanie przewidzieć jak kryzys będzie miał wpływ na polski rynek leasingowy. Kiedy tylko sytuacja stała się bardziej klarowna i inwestorzy odnaleźli się w nowym położeniu, wyniki zaczęły się poprawiać, choć przedsiębiorstwa wprowadziły praktykę oszczędności np. poprzez cięcia kosztów i wydłużanie terminów płatności.

I kw. 2009 a I kw. 2010
Pierwsze trzy miesiące 2010 roku zakończyły się z 2-procentową stratą w stosunku do pierwszego kwartału poprzedniego roku, osiągając łączną wartość 5,1 miliardów złotych. Istotnej zmianie uległ segment leasingu nieruchomości, który zawsze stanowił tylko kilka procent w stosunku do łącznej wartości rynku, aczkolwiek w bieżącym roku wartość runęła niemalże o 50% w porównaniu z 2009, wypracowując 284 mln złotych, co z dotychczasowym rekordem w pierwszym kwartale 2008 roku daje spadek nawet o 65%. Odrobinę lepiej ma się segment leasingu ruchomości, gdzie wartość rynku wzrosła prawie o 200 mln, jest to jednak tylko 3% więcej niż w 2009r., dlatego też wynik ten nie wnosi istotnej poprawy łącznego rachunku.

Struktura rynku nieruchomości I kw. 2009 a I kw. 2010
Segment ten można podzielić na lokale użytkowe i budynki. Do tych pierwszych zaliczamy przede wszystkim lokale biurowe, handlowe oraz usługowe takie jak np. kancelarie, gabinety lekarskie, a nawet przychodnie. Budynki są brane w leasing przez przedsiębiorców, którzy przeznaczają je w całości na budynki handlowe (markety itp.), usługowe, biurowce, hale magazynowe i centra logistyczne, budynki użyteczności publicznych, infrastrukturalne oraz przemysłowe.

W segmencie nieruchomości zaszły wielkie zmiany. Kiedy w 2009 roku największą popularnością wśród leasingobiorców stanowiły budynki przemysłowe (85%), tak do 31. marca 2010 zainteresowanie nimi spadło o ponad 40%. Wygląda na to, że inwestorzy przerzucili się na obiekty handlowe i usługowe, których prawie w ogóle nie dostrzegali wcześniej. W stopniu nieznacznym (o 4%) wzrósł także leasing obiektów biurowych. Znikomy wydaje się być udział leasingu hoteli i obiektów rekreacyjnych, a także innych nieruchomości.

Struktura rynku ruchomości I kw. 2009 a I kw. 2010
Ruchomości mają się prawie 200 mln lepiej niż w 2009 roku, natomiast ich struktura procentowa nie uległa relewantnym zmianom. Największa ilość ruchomości leasingowanych to pojazdy oraz maszyny i urządzenia. Pierwsza grupa stanowi około 60 % wartości całego rynku ruchomości. Marginalne znaczenie mają takie kategorie jak IT, maszyny przewozowe i inne.

Wartość leasingu pojazdów wzrosła o ponad 200 mln złotych. Tą kategorię dzielimy na samochody osobowe, ciężarowe do 3,5 ton, ciężarowe od 3,5 ton, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy oraz inne. Wymieniona kolejność nie jest bez znaczenia. Mimo zmiany strukturalnej, wciąż najbardziej popularny jest leasing samochodów osobowych, choć spadł on w bieżącym roku o 12% do wartości 1194 mln złotych, co stanowi najmniejszy wynik od czterech lat. Większy udział (o 15%) w rynku natomiast przypadł samochodom ciężarowym do 3,5 ton, minimalnie przewyższając słupek wartości 1686 mln zł w 2009 roku. Pozostałe kategorie nie uległy zmianom lub w stopniu bardzo minimalnym (około 1%) zainteresowanie nimi zmalało.

Jeśli zaś chodzi o maszyny i urządzenia wyróżniamy tu, zachowując kolejność w wielkości popularności przedmiotów leasingowanych od najbardziej licznych, takie kategorie jak: sprzęt budowlany, maszyny rolnicze, do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metalu, maszyny poligraficzne, sprzęt medyczny, gastronomiczny oraz wózki widłowe. Wymienione kategorie łącznie stanowią dwie trzecie leasingu maszyn i urządzeń. Aczkolwiek jedną trzecią rynku zajmują inne maszyny, nie wymienione z nazwy w opracowaniu Związku Polskiego Leasingu, a jest to sprzęt wykorzystywany w szeroko pojętym przemyśle - od lekkich urządzeń geodezyjnych, po maszyny szwalnicze, aż do urządzeń przemysłu energetycznego. Struktura tego przedziału jest stała od lat. Do poziomu 84 mln zł, uzyskanego w pierwszym kwartale 2006 roku, zmalała wartość leasingu IT, w którego skład wchodzi sprzęt komputerowy wraz z urządzeniami multifunkcyjnymi, oprogramowanie i inne. Zdecydowaną większość przedmiotów umowy wyznacza sprzęt. W 2009 roku był to 94% udział, a na początku 2010 roku jest to już 85% rynku. Zaistniał wzrost leasingu oprogramowania o 8%. Możliwe, że przedsiębiorcy chętniej zaczęli inwestować w oprogramowanie poprzez tą formę finansowania ze względu szybko zmieniających się standardów i technologii.

Wnioski i przepowiednie
Czy można na podstawie wyżej przedstawionych danych wysuwać już jakieś wnioski? Wydaje się, że to jeszcze za wczesna pora na wnioski i tu również nastąpi odwołanie do poprzedniego roku, kiedy to pierwsze dwa kwartały zapowiadały istne załamanie rynku, jednak w ostatnim momencie 2009 rok przyniósł wzrost, dzięki któremu wartość rynku osiągnęła nawet wyższy wynik niż w 2006 roku, w którym poziom był o połowę niższy od odnotowanej w 2008 roku nadwyżki. Jednakże Związek Polskiego Leasingu już przedstawia prognozy na kolejne miesiące, obejmujące pierwsze półrocze 2010 roku. Uwzględniając ogólny przyrost leasingu ruchomości o ponad 11%, a także biorąc pod uwagę 25% obniżkę leasingu nieruchomości, wyliczenia przepowiadają wzrost wartości rynku leasingowego o 7,2%, w stosunku do pierwszego półrocza 2009 roku.

Opracowano na podstawie statystyk Związku Polskiego Leasingu
Autor: Magdalena Bednarz, IPO.pl

» Odpowiedz

Opinie i komentarze (0)

Szukaj w serwisie:

Najnowsze firmy w bazie

Mariusz Lewandowski...

Jeżeli poszukują Państwo adwokata w Toruniu, zachęcamy do zapoznania się z ofertą...

emivio Ubezpieczenia Agent...

Ubezpieczenia dla Ciebie, Twoich Bliskich i Twojego Biznesu Dom, Mieszkanie, Samochód,...

Newsletter

Jeżeli chcesz być informowany o nowościach w serwisie 7finanse.pl, dodaj swój e-mail:

Partnerzy serwisu:
2009 © Copyright by 7finanse.pl portal finansowy. Wszelkie prawa zastrzeżone.